Duikclub De Meerkoeten

sinds 1978  -  Abcoude

Buddycheck  -  KORAAL & KILO

Inleiding;

Al weer ruim 10 jaar geleden is er door de NOB gekozen voor een andere opzet qua opleidingsstructuur. Er wordt gebruikt gemaakt van het zgn “modulair systeem”, waarbij  meer maatwerk qua opleiding van de beginnende sportduiker wordt geboden.

Leden van onze club die vóór deze periode zijn opgeleid  zijn bekend met een andere (zeker niet mindere) opzet, met meer accent op het theoretische gedeelte. Om die leden een handreiking te geven die (nog) niet bekend zijn met deze opzet/ methode geef ik hieronder een toelichting op twee onderwerpen uit het vernieuwde systeem.

Praktische opzet; Opvallend is de meer praktische aanpak geënt op de sportduikpraktijk. De check van de eigen luchtvoorziening met K.O.R.A.A.L.  en het ezelsbruggetje K.I.L.O. voor de buddycheck zijn hier mooie voorbeelden van.Hieronder volgt een toelichting/ uiteenzetting van deze twee onderwerpen;

· Check van de eigen luchtvoorziening; bij het monteren van het trimvest wordt een vaste volgorde gehanteerd die de meeste van ons wel kennen; tw;

· Fles met klemband monteren aan vest met de kraag ter hoogte van de kraan

· Na controle O-ring, even de kraan open, stof uit de krater en daarna de automatenset monteren, inflatorslang op het vest aansluiten, zonodig octopus en console borgen.

1.       K.O.R.A.A.L: Dit ezelsbruggetje wordt aangereikt om de volgorde van de check te onthouden en niets te vergeten.

· K; Kraan is dicht, de 2e trap in de mond lucht aanzuigen. Indien een juiste werking kan er géén lucht worden aangezogen. Deze handeling met octopus herhalen.

· O: Open de kraan, hou daarbij de loosknop half ingedrukt waardoor de klep/ membraan niet teveel belast wordt.

· R: Ruik aan de lucht, vervuilde lucht uit vulstation kan vervelende gevolgen hebben…..

· A: Ademweerstand; vloeiend moet de (pers) lucht kunnen worden aangezogen.

· A: zo ook vanuit de octopus

· L: lucht genoeg, check de manometer…..

2.       K.I.L.O: Bij de buddycheck  wordt het woordje KILO gebruikt, deze letters staan voor;

· K: kompleet; in feite begint de controle al vanaf de auto/plaats van omkleden tot aan de waterkant. Let vooral op bijzondere uitrustingsstukken, lamp, buddylijn etc

· I:  inflator: hoe werkt deze precies, werkt hij tevens als snelontluchter……

· L: Lood; waar is het opgeborgen, aan een band of in het vest en hoe wordt het in nood gemakkelijk afgeworpen?

· O; octopus; waar is dit (verplicht) uitrustingstuk bevestigd en hoe te bereiken?

De gedachte hierachter is  dat bij dezelfde volgorde van handelen er minder zaken vergeten of over het hoofd gezien worden.