SUBPUB   ons Onderwaterhuis

De Subpub gebouwd en afgezonken door de Duikclub “De Meerkoeten” te Abcoude.

Is nu vergane glorie, de subpub moest om veiligheidsredenen afgebroken worden. En is nu als duik-object opgenomen in het onderwaterpark in Vinkeveen gelegen aan zandeiland no.4

Hoe het begon.

Het idee van een onderwaterhuis werd geboren in het voorjaar van 1984 (door Ben van der Laan een lid van onze club) en op zaterdag 22 juni 1985 werd het onderwaterhuis "De Subpub" van de toen 7 jaar jonge duikclub officieel geopend. Ons onderwaterhuis werd gesponsord door Aqua Diving uit Amsterdam.

Om te beginnen moest er een 8000 liter LPG tank gezocht worden, uiteindelijk kregen we een test tank, dit op gehaald moest worden uit het oosten van het land en grotendeel over water werd vervoerd naar de Vinkeveense plassen. Ook de ballast vaten zijn ons aangeboden en opgevuld met rest-beton. Deze vaten zijn allemaal één voor één op hun plek neer gelegd.

De ballast waar de tank aan hing, bestond uit 30 stuks van deze vaten (200 liter per stuk). Het totaal gewicht boven water was 14,4 ton. Onderwater blijft er nog over 8,4 ton. Met stalen balken en stangen zaten de onderdelen aan elkaar vast. De in- en uitgang was van een trap voorzien, waar de zwemvliezen van opzij ingezet konden worden.

Het onderwaterhuis was 4,50 meter lang en had een diameter van 1,60 meter. Rechtop staan ging voor de meeste van ons niet. Je kon er echter geriefelijk zitten aan een tafel.

In de het onderwaterhuis was verlichting aan gebracht. Maar ook door de 6 ramen komt voldoende licht naar binnen om in schemerlicht van de vissen die buiten de tank zwommen te genieten.

Technische gegevens Subpub (1985)

LPG-tank / lengte 4,50m / diameter 1,60m / gewicht 14,4ton / gewicht onderwater 8,4 ton / met 6 stalen stangen aan het ballastpakket / ballastpakket 30 vaten van 200liter rest-beton / vaten onderling verbonden met balken van H-profiel / hard van de tank ca. 10meter / bodem ter plekken ca. 15meter.

Je kunt het onderwaterhuis “De Subpub”  niet meer bezoeken, het is een onderdeel geworden van het onderwaterpark gelegen aan Zandeiland 4 te Vinkeveen. Men vindt de “Subpub” open gesneden aan beide zijde, halverwege het parcours wat is aangebracht op de bodem van de Vinkeveenseplassen.